E-commerce, także w Polsce, idzie coraz mocniej w mobile

E-commerce w Polsce dynamicznie się rozwija, to żadna tajemnica. Potwierdzają to dane analityczne, widać to po kolejnych eventach branżowych. Odwiedziłem 14 października Targi E-Handlu na Stadionie Narodowym w Warszawie. Prawie 150 wystawców, kilka tysięcy odwiedzających, masa dyskusji, prezentacji branżowych. Z tego wszystkiego wyłania się obraz bardzo perspektywicznego rynku. Postanowiłem przyjrzeć się trochę danym dotyczącym polskiego rynku A.D. 2015 w obszarze E-commerce, ale w odniesieniu do kanału mobilnego. Twierdzę skromnie, że handel w Polsce w 2016 roku zdominują transakcję realizowane z poziomu urządzeń mobilnych.

W całej Europie przychody generowane w E-commerce w 2015 roku zostały podwojone w stosunku do analogicznego okresu 2014 roku, osiągają już prawie 25 proc. wartości ogółu transakcji. Firma Twenga pokazuje interesujące dane uzyskane od 4000 e-sklepów ulokowanych na terenie: UK, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Polski i Holandii. Co spowodowało tak intensywny rozwój rynku e-commerce? Oczywiście, coraz większa dostępność urządzeń mobilnych, dostępność Internetu i WiFi. Duży wpływ mają działania Google i konieczność posiadania strony RWD przez każdego gracza podchodzącego poważnie do tej konkurencyjnej gry.

mobile_penetrationZ badania Twenga wynika, że Europa, zwłaszcza nasz region, posiada największą penetrację urządzeń mobilnych na świecie: Europa Zachodnia – 129 proc., Europa Środkowa Wschodnia 151 proc. Dla porównania: Ameryka Północna może się pochwalić wartością 101 proc.

W zakupach w kanale M-commerce zdecydowanym liderem jest Wielka Brytania, w której to za pomocą urządzeń mobilnych dokonywanych jest 31,1 proc. zakupów. Niewiele mniej Niemcy i Hiszpania, wygenerowały odpowiednio wartość 29,7 i 29,1 proc. Polska ma jeszcze sporo do nadrobienia, możemy się pochwalić wartością zakupową rzędu 8,3 proc.

mobile_traffic_share

Jak łatwo się domyślić, część zakupów realizowanych jest z użyciem smartfona oraz tabletu. Dane statystyczne są totalnie zróżnicowane w każdym z badanych krajów. Dla przykładu 72 proc. Polaków kupuje za pomocą smartfona, 28 proc. używa tabletu. W Holandii tabletu do zakupów używa 59 proc. kupujących, 41 proc. kupuje z poziomu smartfona.

tablet_smartphone

Wg Mobile Payment Index 3 na 10 transakcji w europejskim e-commerce realizowane jest w kanale mobilnym, i ta właśnie informacja niech będzie radosnym podsumowaniem niniejszego researchu.

Dariusz Adamczyk

Źródło tekst i grafika: Mobile Payment Index, http://ecommercenews.eu

Dodaj komentarz