Giganci walczą o najlepsze startupy z kategorii Sztuczna Inteligencja

Największe globalne firmy digitalowe konkurują w wielu kategoriach.  Jednym z obszarów absorbujących chyba największe kwoty jest obszar AI (Artificial Intelligence).  Po naszemu – Sztuczna Inteligencja.

Firmy internetowe szybko dostrzegły zalety i korzyści wynikające z wdrożenia modułów AI w swoich systemach analityczno-sprzedażowych. Do walki o najlepsze, najbardziej efektywne rozwiązania przystąpiły w pierwszej kolejności firmy digitalowe, takie jak: Google, IBM, Yahoo, Intel, Apple,  czy Salesforce. Zalety dostrzegły także marki operujące w innych obszarach: Ford, Samsung czy Uber.

Duże marki nie mają czasu albo zasobów do tworzenia autorskich systemów AI. Dlatego kwestią czasu były akwizycje lub współpraca ze startupami oferującymi konkretne know-how i systemy teleinformatyczne z obszaru Sztucznej Inteligencji.

Pierwszym dużym strzałem był zakup przez Google firmy  DNNresearch (Uniwersytet Toronto) w 2013 roku. W 2014 roku internetowy gigant kupił za kwotę 600 mln USD firmę  DeepMind Technologies. Kolejne akwizycje to min. Moodstock, API.ai i Kaggle.

Apple za kwotę 2 mln USD zakupił izraelski RealFace. Intel w ubiegłym roku stał się właścicielem startupów Itseez, Nervana Systems, i Movidius. Facebook zainwestował w białoruski brand Masquerade Technologies i szwajcarskie Zurich Eye.

 

AI Time4Mobi

Grafika: CB Insights

Co określa się mianem AI? Nie ma jednej, powszechnie uznanej definicji sztucznej inteligencji. Według jednej z definicji (Encyklopedia Zarządzania) jest to proces automatyzacji pewnych czynności takich jak podejmowanie decyzji, uczenie się, które są odzwierciedleniem ludzkiej inteligencji.  To dział nauki obejmujący zagadnienia algorytmiki, logiki rozmytej, obliczeń ewolucyjnych, sieci neuronowych, sztucznego życia i robotyki. Sztuczna inteligencja to dział informatyki, który bada reguły rządzące inteligentnymi zachowaniami człowieka, tworzy modeli formalne tych i dedykowane programy IT.

Firmy internetowe szybko dostrzegły zalety i korzyści wynikające z wdrożenia modułów AI w swoich systemach analityczno-sprzedażowych. Do walki o najlepsze, najbardziej efektywne rozwiązania przystąpiły w pierwszej kolejności firmy digitalowe, takie jak: Google, IBM, Yahoo, Intel, Apple,  czy Salesforce. Zalety dostrzegły także marki operujące w innych obszarach: Ford, Samsung czy Uber.

Intensywność zakupów startupów oferujących rozwiązania z obszaru AI będzie stale wzrastać. Obszary Sztucznej Inteligencji są nieodzowne i niezwykle przydatne w analizie i poprawie efektywności procesów zakupowych. Używane są aktywnie w obszarach platform deep learning, nowoczesnej edukacji. Coraz więcej firm wykorzystuje AI w systemach zarządzania, optymalizacji systemów hardware czy systemów robotyki przemysłowej. Według raportu „Artificial Intelligence Market Forecasts” (Research and Markets) wartość usług i produktów z kategorii AI wzrośnie z $643.7 mln w 2016 roku do $38.8 mld w roku 2025. Wszystko wskazuje więc na to, że walka dopiero się rozpoczyna.

 

Dariusz Adamczyk

Na podstawie: CB Insights

Grafika: TechCabal

Dodaj komentarz