Aplikacja mobilna – efektywny brief, czynniki sukcesu

Przygotowanie efektywnej, spełniającej założenia funkcjonalne aplikacji mobilnej to dosyć zaawansowany proces. Wymaga wiedzy, analizy realnych potrzeb klienta, realizacji założeń projektowych. Ekipa  Time4Mobi pracuje z różnorodnymi projektami. Wiemy praktycznie jak spełnić nawet najbardziej zaawansowane wymogi.

Jakie czynniki decydują o sukcesie aplikacji?

Co należy brać pod uwagę przy tworzeniu projektu aplikacji mobilnej? Przede wszystkim – oczekiwania, realne potrzeby klienta. Musimy poznać precyzyjne założenia funkcjonalne i cele, jakie ma spełniać aplikacja mobilna. Zupełnie inaczej pracuje apka informacyjno-newsowa,  inaczej aplikacja biznesowa przeznaczona dla grupy przedstawicieli handlowych. Warto zwrócić uwagę na jedno kryterium: czy Zamawiający planuje dalszy development aplikacji, rozbudowę jej menu. Dobra specyfikacja na początku procesu pozwoli na optymalizację czasu pracy ekipy programistów oraz wydatków finansowych. Na tym etapie trzeba także dokładnie określić budżet operacyjny. Z precyzyjnym ujęciem nakładów produkcyjnych, potencjalnego developmentu, działań promocyjnych i marketingowych.

Każdy twórca produktów mobilnych staje przed dylematem: aplikacja płatna czy bezpłatna? Jeżeli płatna, mamy realną szansę na generowanie przychodu finansowego i realizację biznesplanu. Ale pozyskanie aktywnych i lojalnych użytkowników może zająć więcej czasu. Opcja bezpłatna umożliwia nam większą liczbę pobrań w szybszym czasie. Ale trzeba znaleźć sposoby na monetyzację apki: reklamy, programy partnerskie, produkty freemium.

System operacyjny vs. biznes

Który system operacyjny wybrać? To także zależy od wielu czynników. Na rynku dominują trzy platformy: iOS (Apple), Android (Google) i Windows (Microsoft). Najwięcej urządzeń pracuje w systemie Android, ale najbardziej dochodowa jest platforma Apple. Platforma Windows posiada coraz większą liczbę userów generujących rosnące przychody.

Bazując na doświadczeniu Time4Mobi zwracam uwagę na jeden ważny czynnik: czy planowana aplikacja wpisuje się w daną potrzebę rynkową, czy będzie na ten produkt realne zapotrzebowanie. Warto przeanalizować rynek. Użytkownik ma ogromny wybór. W zasobach iTunes, Google Play i Windows Phone dostępnych jest kilka miliardów aplikacji. Jeżeli na lokalnym rynku funkcjonuje, bez specjalnych sukcesów, pięć produktów konkurencyjnych – warto zmienić kierunek i cele aplikacji.

UX/ UI to podstawa

Aplikacja musi być dobrze zaprojektowana pod kątem graficznym i funkcjonalnym. Zaangażujcie specjalistów z obszaru UX/ UI. Ich praca szybko przełoży się na liczbę pobrań i pozytywne, wartościowe komentarze w marketach mobilnych. Estetyczna grafika, przyjazny i funkcjonalny interfejs – to fundamentalne podstawy sukcesu komercyjnego aplikacji.

Proces tworzenia aplikacji powinien opierać się na starannie opracowanym harmonogramie. Chodzi o plan określający terminy realizacji poszczególnych elementów procesu produkcyjnego, działań promocyjnych i zasięgowych, ewentualnego developmentu. Zintegrowane działania powinny oczywiście opierać się na przygotowanym wcześnie kompleksowym planie finansowym.

 

Dariusz Adamczyk

Foto: Unsplash

Dodaj komentarz