Co wie o nas Facebook i komu przekazuje 98 elementów danych osobowych?

Posted on Posted in PUBLIKACJE

Nie jest tajemnicą, że Facebook to najbardziej popularny kanał społecznościowy. Wykorzystywany do celów prywatnych, zawodowych, biznesowych. W ferworze przyjemności zapominamy o tym, że serwis wykorzystuje zaawansowane narzędzia analityczne i generuje w sposób prawie niezauważalny całe spektrum danych osobowych. Facebook prowadzi agresywną politykę reklamą, do realizacji której niezbędne są dedykowane dane osobowe. Proces pozyskiwania tych danych nie jest trudny. Zostawiamy je wszyscy w trakcie wizyty i kolejnych aktywności. Część osób, powiedzmy, że bardziej świadomych czy w założeniu chroniących wizerunek prywatno–zawodowy, zostawia tych danych mniej. Ale według Washington Post, nikt nie pozostaje anonimowy.

Dane osobowe warto chronić. Facebook udostępnił dedykowany portal edukacyjny (https://www.facebook.com/ads/about/?entry_product=ad_preferences) z dokładnymi instrukcjami w jaki sposób można chronić swoje dane osobowe i zmieniać poszczególne ustawienia w zakresie reklam, jakie otrzymujemy. Serwis wie o nasz wszystko, analizowany jest cały proces naszej wędrówki, począwszy od aktywnego użycia przycisków „Like” i „Share”. W zakresie przetwarzania czy pozyskiwania dodatkowych o nas danych, Facebook wspomaga się współpracą z agencjami analitycznymi, takimi jak Acxiom czy Epsilon. Wydawcy zainteresowani współpracą reklamową mają do dyspozycji jeszcze jedno narzędzie: Facebook Pixel (https://www.facebook.com/business/help/952192354843755). Z jego wykorzystaniem można znaleźć precyzyjne dane prawie każdego użytkownika platformy.

Dla zainteresowanych prezentuję, opierając się na danych Washington Post, listę elementów z obszaru danych osobowych. Wykorzystywane są przez Facebook do analizy naszego profilu, aktywności i targetowania reklam. Pełna lista liczy 98 elementów, wybrałem najważniejsze:

  • Miejsce zamieszkania
  • Wiek
  • Generacja (młodzież, wiek średni, 50+, etc…)
  • Płeć
  • Język
  • Wykształcenie
  • Obszary wykształcenia
  • Ukończone szkoły
  • Narodowość, pochodzenie etniczne
  • Przychody finansowe, źródło zarobków
  • Forma zamieszkania: dom, mieszkanie
  • Wartość naszego domu, mieszkania
  • Wielkość, powierzchnia naszej nieruchomości
  • Data zbudowania domu, kupna mieszkania
  • Jakie osoby wchodzą w skład naszego gospodarstwa domowego
  • Znajomi, osoby z rodziny, którzy mają jakieś rocznice w ciągu najbliższych 30 dni
  • Jakie relacje łączą nas z innymi użytkownikami
  • Użytkownicy, którzy rozpoczęli pracę
  • Użytkownicy, którzy weszli niedawno w związek małżeński
  • Osoby, które niedawno zmieniły miejsce zamieszkania
  • Rodzice
  • Kobiety w ciąży, osoby oczekujące dziecka
  • Osoby, które aktywnie angażują się w dyskusje polityczne
  • Preferencje polityczne: konserwatysta, liberał, prawicowiec…
  • Tytuł zawodowy, rodzaj wykonywanej pracy
  • Nasza firma: co robi, ilu mamy pracowników…
  • Zainteresowania, pasje
  • Posiadacze samochodu, motocykla
  • Osoby planujące zakup samochodu
  • Dane naszego samochodu: rok, marka, czy kupujemy części…
  • Smartfon jaki używamy, system operacyjny
  • Czy gramy w gry video, używamy konsoli…
  • Użytkownicy, którzy aktywnie tworzą wydarzenia na Facebooku
  • Użytkownicy, którzy korzystają (z jakich) płatności na Facebooku
  • Typ karty bankowej (kredytowa, debetowa), wysokość operacji
  • Ulubione audycje radiowe, programy telewizyjne
  • Z jakiego rodzaju połączenia z Internetem korzystamy
  • Czy używamy smartfona, tabletu (jaka marka, model)
  • Wykorzystywane programy lojalnościowe, kupony rabatowe
  • Odzież jaką najczęściej kupujemy
  • Marki sklepów online/ offline, z których najczęściej korzystamy
  • Leki, które najczęściej kupujemy
  • Posiadane zwierzęta i artykuły, jakie dla nich kupujemy
  • Czy kupujemy w sklepach online czy offline
  • Ulubione restauracje
  • Preferowane formy spędzania wolnego czasu

 

Pełna lista dostępna jest pod adresem: http://wapo.st/2bIU90g. Powyższe informacje, jak widać, to prawdziwy skarb dla marketera, reklamodawcy. Kwestią naszego osobistego wyboru pozostanie to, czy będziemy dalej przekazywać nasze dane, czy też nie.

 

Dariusz Adamczyk

Grafika: Gizmodo

Dodaj komentarz