Startup modowy

E-biznes Polska 2021, wykorzystaj potencjał

Posted on Posted in PUBLIKACJE

Populacja Polski wynosi 38,4 mln osób. Wśród tej rzeszy mamy 27,5 mln Internautów. Co najważniejsze, ponad 62 proc. z tej grupy osób dokonuje zakupu produktów i usług online. E-biznes doskonale się rozwija. Przyjrzałem się dokładnie statystykom i specyfice polskiego e-rynku i e-konsumenta zawartym w opublikowanym przez Gemius i Polską Izbę Gospodarki Elektronicznej raporcie „E-commerce w Polsce 2020”. Publikacja zawiera szereg danych rynkowych. To co mnie – marketera, konsultanta biznesowego i szkoleniowca interesuje najbardziej, to zachowania zakupowe w kontekście wykorzystania urządzeń mobilnych. Plus rozwój e-biznesu.

Zachowania zakupowe polskiego e-konsumenta

Według autorów raportu, zachowania zakupowe internautów różnią się w zależności od ich płci, wieku, wykształcenia czy sytuacji ekonomicznej. Poszczególne grupy dokonują różnych wyborów jeśli chodzi o kategorie produktów czy częstotliwość zakupów online. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy mężczyźni, częściej niż kobiety, interesowali się kupnem online sprzętu RTV / AGD, urządzeń mobilnych i akcesoriów GSM, samochodów i części samochodowych, ubezpieczeń, gier, sprzętu i oprogramowania komputerowego oraz artykułów kolekcjonerskich. Osoby do 24 roku życia częściej, niż pozostałe grupy, kupują bilety do kina czy teatru, gry komputerowe, multimedia i programy komputerowe.

demografiaDemografia polskiego e-konsumenta (Gemius/ Izba Gospodarki Elektronicznej)

Wykorzystywane urządzenia: laptop, smartfon

Zdecydowana większość badanych użytkowników Internetu w Polsce posługuje się przy zakupach online laptopem. Na drugim miejscu znajduje się smartfon, wykorzystywany w tym celu przez 61 proc. badanych. Urządzenia mobilne są szczególnie popularne wśród e-konsumentów w wieku 15-24 lat. W najmłodszej grupie badanych urządzenia mobilne są częściej wykorzystywane do zakupów online, niż komputery stacjonarne czy laptopy. Polski e-biznes musi dostrzegać tego typu trendy.

Osoby, które korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów online, napotkały w procesie zakupowym na takie problemy, jak niewygodne formularze (wskazane przez ⅔ badanych) oraz niedostosowanie stron zakupowych do ekranów smartfonów. Osoby do 24 roku życia częściej wymieniają problem braku aplikacji mobilnej oraz niewygodny sposób płatności, zaś osoby po 50-tce – zbyt małe litery.

urzadzenia-mobilneUrządzenia wykorzystywane do zakupów online (Gemius/ Izba Gospodarki Elektronicznej)

Wszystkie badane osoby zwracają uwagę na problemy, pojawiające się podczas zakupów online za pomocą urządzeń mobilnych. Są to przede wszystkim niewygodne formularze na stronach internetowych oraz niedostosowanie serwisów do używanych urządzeń. W zależności od wieku i płci badanych, wskazują oni różne trudności – dla najmłodszych kupujących problemem jest brak aplikacji mobilnych oraz niewygodne sposoby płatności. Oto najczęściej wymieniane problemy (wg Gemius/ Izba Gospodarki Elektronicznej):

time4mobi

Nawyki zakupowe i wydatki

Niezwykle ciekawie przedstawia się kategoria wydatki na zakupy online. Według deklaracji badanych, miesięczne wydatki na odzież, dodatki i akcesoria wyniosły 253 złote. Porównując poszczególne grupy kupujących, mężczyźni wydali na produkty z tej kategorii więcej (345 zł) niż kobiety (203 zł). Więcej wydały też osoby w wieku 25–34 lat (465 zł). Miesięczny średni wydatek internauty na książki, płyty i filmy to 83 zł, zaś na bilety – 74 zł. Najmniej na te kategorię wydają osoby najmłodsze (51 zł).  Zakup obuwia w Internecie to średni miesięczny wydatek na poziomie 230 złotych i nie różni się on znacząco w poszczególnych grupach demograficznych. Internetowe zakupy spożywcze to średni wydatek 204 zł miesięcznie, przy czym więcej wydają kobiety oraz osoby w wieku 35–49 lat. Na produkty farmaceutyczne badani wydali średnio 107 zł miesięcznie, a kwota wydatków w tej kategorii rosła wraz z wiekiem e-konsumentów. Wydatki na kosmetyki i perfumy to średnio 139 zł – rosły one wraz z poprawą oceny materialnej gospodarstwa domowego. Internauci, którzy deklarują zakup sprzętu RTV / AGD w ciągu ostatnich 6 miesięcy, wydali średnio na takie produkty 951 złotych. Większe wydatki w obrębie tej kategorii poniosły kobiety oraz osoby z wyższym wykształceniem. Średnie półroczne wydatki na urządzenia mobilne wyniosły 605 zł. Wyższe wydatki poniosły osoby dobrze oceniające swoja sytuację materialną oraz osoby najmłodsze. Ponad połowa badanych deklaruje, że ich wydatki na produkty w Internecie nie ulegną zmianie w ciągu najbliższego roku. Jednocześnie ⅓ planuje ich zwiększenie. Co 25 badany – zmniejszenie.

Polscy konsumenci znacznie zmienili swoje zwyczaje i ścieżki zakupowe, jednak nadal kupują zgodnie z ideą „smart” – optymalizując zakupy. Zależy im na rozwiązaniach, które ułatwiają i przyspieszają zakup, bądź też pozwalają na dokonanie trafniejszych wyborów. Wybierają nowoczesne metody płatności i dostawy. Rozwój e-commerce w Polsce idzie w dobrym kierunku. Z roku na rok jest on bardziej dynamiczny. Warto wykorzystać ten potencjał w kontekście rozwoju naszego biznesu.

Pełna wersja raportu dostępna jest pod linkiem: https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce.html

Dariusz Adamczyk

Grafika tytułowa: Simicard

Na podstawie: E-commerce w Polsce 2020; Gemius/ Izba Gospodarki Elektronicznej

Dodaj komentarz