iBeacon w pigułce – to naprawdę działa i zarabia!

Posted on Posted in PUBLIKACJE

iBeacon w pigułce – to naprawdę działa i zarabia!

Nie ma chyba w ostatnich miesiącach bardziej medialnego tematu w obszarze technologii niż technologia iBeacon. Wymieniana przez TechCrunch, Venture Beat jako technologia, która eksploduje (w sensie dynamicznego rozwoju) w 2015, 2016 roku. Od końca 2013 roku beacony używane są intensywnie w USA, Europie Zachodniej. Od 2014 roku, dzięki firmom Ifinity, Estimote wiedza o technologii i pierwsze wdrożenia pojawiły się i bardzo aktywnie rozwijają w Polsce. To technologia, która jest na wczesnym etapie rozwoju rynkowego i zdobywa systematycznie kolejne obszary rynku i biznesu.

Beacon to niewielkich rozmiarów urządzenie bezprzewodowe, którego technologia pozwala na transmisję sygnału radiowego do znajdujących się w zasięgu smartfonów i tabletów. Obrazowo można to porównać do latarni morskiej wysyłającej intensywny sygnał w regularnych interwałach czasowych. Technologia wykorzystywana z dużym sukcesem w takich branżach, jak: FMCG, retail, muzea/ wystawy, obiekty sportowe, lotniska, gamifikacja, farmaceutyka, motoryzacja, logistyka.

Beacony funkcjonują dzięki technologii BLE (Bluetooth low energy), co jest istotne z dwóch powodów – po pierwsze transmituje fale radiowe, które bez problemu pokonują przeszkody w postaci ściany, brak sieci WiFi. Po drugie, BLE jest bardzo ekonomiczne, pozwala na wydłużony czas pracy baterii, w przeciwieństwie do klasycznego Bluetooth[1]. Lista urządzeń obsługujących urządzenia beacon jest stale rozszerzana. Generalnie, można założyć, że na dzień dzisiejszy lista kompatybilnych aparatów przedstawia się następująco:

  • iOS: iPhone 4S i poźniesze, iPad (od 3 generacji), iPad mini, iPod Touch (od 5 generacji)
  • Macintosh z OS X Mavericks (10.9) i Bluetooth 4.0
  • Android 4.3+: Samsung Galaxy S3/S4/S4 Mini, Samsung Galaxy Note 2/3, HTC One, Google/LG Nexus 7 2013/Nexus 4/Nexus 5, HTC Butterfly, OnePlus One

iBeacon to innowacyjna technologia znacznie rozszerzająca możliwości usług lokalizacji w systemie iOS i Android. W przypadku systemu firmy Apple, iBeacon pracuje w systemie iOS7. Posiadacze innych wersji oraz urządzeń iPad mogą korzystać z technologii dzięki specjalnemu Protokołowi (developerzy korzystają z Apple Core Location API). Samsung wdrożył do obsługi beaconów dedykowaną platformę Proximity. Urządzenia z systemem Android komunikują się z Beaconem z użyciem dedykowanej aplikacji mobilnej, która skanuje sygnał BLE i integruje z systemem. Pozwala urządzeniu z systemem (aplikacją) na powiadamianie aplikacji, gdy użytkownik dociera w miejsce z nadajnikiem iBeacon lub je opuszcza. Oprócz monitorowania lokalizacji aplikacja może oszacować odległość urządzenia od nadajnika iBeacon (znajdującego się na przykład w muzeum, salonie sprzedaży, przy kasie). Przy ustalaniu lokalizacji technologia iBeacon nie bazuje na szerokości i długości geograficznej, lecz wykorzystuje sygnał Bluetooth o niskim poborze energii, wykrywany przez urządzenie z kompatybilnym systemem iOS lub Android[2]. Usługi lokalizacji pozwalają aplikacjom i witrynom korzystającym z usług lokalizacji na używanie informacji z sieci komórkowej, sieci Wi-Fi, GPS oraz funkcji iBeacons do określania przybliżonej lokalizacji użytkownika.

Przykładowe, wybrane projekty z wdrożeniem technologii iBeacon[3]:

  1. Kampania Coca-Cola „Moments of Hapiness” – beacon jako narzędzie marketingowe zintegrowane z aplikacją Coca-Cola. Cel akcji: edukacja, zaangażowanie użytkownika w trakcie Dnia Pamięci, gra miejska z wykorzystaniem dotarcia do określonych lokalizacji. Kolejnym etapem była gra społecznościowa w salonach McDonalds.
  1. Virgin Atlantic – wdrożenie iBeacons na terenie lotniska Heathrow w Londynie. Cel akcji: promocja aplikacji Passbook; promocja usługi Clubhouse Spa; pomoc w lokalizacji i efektywnym wykorzystaniu usług linii Virgin.
  1. Projekt NorthernLigt w Philips Museum. Wykorzystanie technologii iBeacon do gry społecznościowej na terenie interaktywnego muzeum. Prezentacja nowych technologii oświetleniowych, ekranów multimedialnych, angażowanie użytkownika (bez ograniczeń wiekowych) do gry edukacyjnej.
  1. Japan Airlines – testowe wdrożenie technologii iBeacon w integracji z Applewatch. Cel akcji: lokalizacja personelu lotniczego, reakcja na bieżące potrzeby klientów, promocja dedykowanych usług. Akcja od początku zaprojektowana jako przedsięwzięcie biznesowe, skierowane do pracowników Japan Airlines.

Według ekspertów i analityków rynkowych, technologia iBeacon już znacząco wpłynęła a jeszcze bardziej intensywnie wpłynie na kształt takich sektorów biznesu. Poza wymienionymi w powyższej części tekstu, iBeacon stosowany jest w takich obszarach, jak:

  1. Retail- chyba największa liczba wdrożeń biznesowych. Przykłady działania: lokalizacja klienta w sklepie; prowadzenie klienta zgodnie z wytyczoną ścieżką zakupową; wysyłanie interaktywnych zaproszeń, powiadomień, ofert handlowych; programy lojalnościowe; wymiana zdobytych punktów na nagrody
  2. Edukacja: powiadamianie rodziców o nieobecności dziecka w szkole (iBeacon alert); komunikacja nauczyciele-uczniowie-studenci; wysyłka bieżących powiadomień, aktualności ze szkoły, uczelni.
  3. Dating, eventy towarzyskie – powiadamianie o aktywności partnera; gry interaktywne; wysyłka ofert promocyjnych lokalu/ restauracji/ sklepu.
  4. Smart Home/ Elektronika użytkowa – sterowanie urządzeniami domowymi; powiadomienie o zagrożeniach/ włamaniu; kontrola dzieci w domu.
  5. Wydarzenia sportowe/ muzyczne/ kulturalne: rejestracja obecności; programy lojalnościowe; aktywność interaktywna w trakcie eventu.
  6. Smart city: zastosowanie iBeacon do lokalizacji w centrum miasta; wskazanie miejsca parkingowego; informacje o miejscu, w którym się aktualnie znajdujemy (jako spektakularny przykład można podać polski projekt realizowany przez firmę Ifinity i Urząd Miasta Warszawy w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych)

Dariusz Adamczyk

Grafika: ibeacon.com

[1] http://www.businessinsider.com/faq-beacons

[2] Na podstawie: https://support.apple.com/pl-pl/HT202880

[3] http://www.mobisfera.com/summary-real-cases-close-real-using-ibeacons/?lang=en

Dodaj komentarz