Jak zgodnie z prawem korzystać z logo i znaków Facebook w działaniach marketingowych?

Posted on Posted in PUBLIKACJE

Wielu z nas wykorzystuje w swoich działaniach logotyp i inne znaki graficzne Facebooka. Wielu z nas mniej czy bardziej świadomie lub nieświadomie narusza regulacje ustalone przez amerykański serwis społecznościowy. Jak wygląda to w praktyce od strony prawnej? Zwracam uwagę na kilka ważnych kwestii.

Generalnie, Facebook Inc. nie zezwala na swobodne wykorzystanie swojego logo w działaniach reklamowych prywatnych firm – twierdzi Justyna Janicka, prawnik z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

Przedsiębiorcy coraz chętniej korzystają z możliwości założenia na Facebooku swojego firmowego fan page’a. To nie tylko moda, wpływa to znacząco na wizerunek i biznes. Czy faktycznie możemy promować logotyp i grafikę FB chwalić się tym w reklamach, materiałach promocyjnych? Korzystanie z logo i znaków towarowych Facebook Inc. podlega pewnym ograniczeniom prawnym. Przedsiębiorca czy agencja korzystający z fan page’a, ma możliwość „polubienia” tej strony. Staje się w ten sposób jej fanem i uzyskuje stały dostęp do informacji na niej publikowanych. W wielu przypadkach, w celu zwiększenia liczby fanów na Facebooku, przedsiębiorcy decydują się na zamieszczenie informacji o funkcjonowaniu fan page’a w innych formach reklamowych: stronach www, newsletterach, plakatach, ulotkach. Oznaczenia związane z portalem Facebook.com – niebieskie logo z białym napisem „Facebook”, niebieskie logo z literą „f” oraz przycisk Facebooka „Lubię to” z symbolem podniesionego do góry kciuka – podlegają ochronie prawnej jako zarejestrowane znaki towarowe lub utwory w rozumieniu prawa autorskiego. Przedsiębiorcy wykorzystujący te oznaczenia w swoich działaniach reklamowych poza portalem Facebook.com często nie biorą tego pod uwagę. Wykorzystują przez to zasoby związane z marką Facebooka niezgodnie z licencjami udzielanymi przez Facebook Inc.

Szczegółowe zasady dotyczące licencji na korzystanie z oznaczeń związanych z portalem Facebook.com zawarte są na stronie internetowej portalu. Licencja Facebook Inc. co do zasady nie zezwala na korzystanie z niebieskiego logo z białym napisem „Facebook” bez uzyskania dodatkowego zezwolenia przez przedsiębiorcę. Trzeba pamiętać, że jest ono zarejestrowane jako znak towarowy. Każdorazowe wykorzystanie logo „Facebook” wymaga złożenia wniosku za pośrednictwem przedstawiciela Facebooka ds. biznesowych i uzyskania zgody na takie działanie. Uzyskiwania dodatkowego zezwolenia nie wymaga korzystanie z logo „f” i przycisku „Lubię to”, jeżeli są one wykorzystywane w zakresie, o którym mowa w licencjach udzielanych przez Facebook Inc.

Częsty błąd to zamieszczanie na firmowych stronach internetowych, ulotkach czy innych nośnikach reklamowych niebieskiego logo z białym napisem „Facebook”, w połączeniu z hasłem zachęcającym do „polubienia” fan page’a przedsiębiorcy. Aby zachęcić klientów do polubienia fan page’a, przedsiębiorcy powinni korzystać z logo „f” lub przycisku „Lubię to”. Oznaczenia te powinny również być wykorzystywane w ramach licencji udzielonych przez Facebook Inc. Trzeba pamiętać, że logo „f” może być wykorzystywane do promowania fan page’a – strony na Facebooku, grupy w przedmiotowym portalu, aplikacji oferowanej za pośrednictwem Facebooka lub możliwości zalogowania się do innego portalu z wykorzystaniem usługi Facebook Connect. Ponadto Facebook Inc. wymaga, aby kontekst, w którym wykorzystane jest logo „f”, jasno informował, do jakiego działania związanego z portalem Facebook.com zachęca reklamodawca (np. „Polub nas na Facebooku”). Niezgodne z licencją jest również umieszczanie hiperłącza do strony logowania do Facebooka pod logo „f”.

Rozmiar i format logo „F” może być zmieniany w zależności od konkretnych potrzeb reklamodawcy. Niedopuszczalne są jednak inne modyfikacje przedmiotowego logo. Wyjątek stanowi modyfikacja kolorów na czarno-biały, jeżeli rozpowszechnianie go w kolorze jest niemożliwe ze względów technicznych. Spore ograniczenia dotyczą również licencji na wykorzystanie przycisku „Lubię to”, który w reklamach online (np. na stronie internetowej czy aplikacji mobilnej) może być wykorzystywany tylko w połączeniu z wtyczką społecznościową „Like”. Umożliwia ona udostępnienie zawartości danej strony internetowej w serwisie Facebook za pomocą kliknięcia w przycisk „Lubię to”. W oparciu o udzieloną przez Facebook Inc. licencję możliwe jest również wykorzystanie przycisku „Lubię to” w reklamach niebędących reklamami online, np. na plakatach, ulotkach czy innych materiałach promocyjnych. Każdorazowe wykorzystanie przycisku „Lubię to” w reklamie offline powinno jednak zawierać bezpośrednie odniesienie do serwisu Facebook.com w postaci graficznej (logo „f”) lub tekstowej.

Dariusz Adamczyk

 

Na podstawie: Materiały Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Dodaj komentarz