cyfrowe kompetencje

Kompetencje cyfrowe – konkretnie, praktycznie

Posted on Posted in PUBLIKACJE

Kompetencje cyfrowe to nie tylko posiadanie i aktywne wykorzystanie laptopa, smartfona czy tabletu. Nie chodzi o umiejętność wrzucenia na Facebook czy Instagram zdjęcia ze spaceru, obiadu, siłowni. To potrafią dzieci w szkole podstawowej. Katalog kompetencji cyfrowych to dedykowana wiedza, umiejętności i odpowiednia postawa. To także etyka i bezpieczeństwo, a dokładnie zachowanie zasad cyberbezpieczeństwa. Bez ryzyka utraty danych czy cyfrowej tożsamości

Przy odpowiednim podejściu, wiedzy i nabyciu określonych umiejętności – to obszar, który wspiera przedsiębiorcę, urzędnika, studenta w budowie marki, wizerunku. To extra suport w życiu prywatnym i przede wszystkim zawodowym.

Katalog kompetencji cyfrowych

Kompetencje cyfrowe to nie tylko wykorzystanie laptopa, smartfona czy tabletu. Katalog kompetencji cyfrowych to dedykowana wiedza, umiejętności i odpowiednia postawa. Istnieje w Polsce spora obawa przed wykorzystaniem narzędzi i kanałów cyfrowych. Powtarza się stereotyp mówiący o tym, że cokolwiek zrobimy, i tak przegramy na starcie z młodym pokoleniem. Naprawdę nie ma się czego bać. Młodzi ludzie, z bardzo nielicznymi wyjątkami nie mają żadnej specjalistycznej wiedzy. Ich jedyna przewaga to czas, jaki spędzają w Internecie, w grach komputerowych czy mediach społecznościowych. Nie unikniemy obecności w cyfrowym świecie. Nowe technologie zdominowały wiele obszarów naszego życia. Warto więc zdobywać efektywną i praktyczną wiedzę, która jest wsparciem pracy zawodowej, biznesu i wpływa na nasz efektywny, nowoczesny wizerunek.

Wspomniałem powyżej o wiedzy, umiejętnościach i postawie w kontekście katalogu kompetencji cyfrowych. Poniżej postaram się wyjaśnić o co dokładnie chodzi. A w ogólnym skrócie tak wygląda katalog kompetencji cyfrowych (źródło: MC.gov.pl)

cyfrowe kompetencje

 

Wiedza – czyli znajomość zasobów internetowych pod kątem przydatności w codziennej oświatowej rzeczywistości. Jednym z przykładów może być platforma Google Trends, niezwykle zaawansowana wyszukiwarka informacji i wiedzy rynkowej. To wiedza w obszarze platform edukacyjnych, selekcji informacji, eliminacji tak powszechnych teraz tzw. fake news (fałszywe informacje). To także umiejętne, etyczne i bezpieczne wykorzystanie popularnych mediów społecznościowych. Kolejny przykład: narzędzia Google: Google Suite, Market, Trends. Niezwykle pomocny w pracy może być Office 365 z popularnym narzędziem pracy projektowej MS Note. Nie można zapomnieć o wiedzy dotyczącej zagrożeń w Internecie i social media. Nie chodzi tylko wirusy komputerowe. Sporo zagrożeń płynie z tak popularnego  Darknetu/ Darkwebu czy przeglądarki Tor. Darknet jest super, zła stona mocy zawsze jest kusząca. Bawmy się, ale pod warunkiem że umiemy się posługiwać narzędziami maskującymi a nasz sprzęt jest mocno zabezpieczony antywirusowo.

Umiejętności – to sprawne posługiwanie się bezpiecznymi narzędziami cyfrowymi przydatnymi w codziennym życiu, prowadzeniu biznesu. Mamy w Internecie do wyboru dziesiątki serwisów do tworzenia plakatu, grafiki, animacji czy montażu video. Dostępne są platformy z bezpłatnymi aplikacjami biznesowymi, analitycznymi na urządzenia mobilne. W zasobach sieciowych znajdziemy serwisy, aplikacje do e-learningu, tworzenia webinarów czy podcastów. Każdy przedsiębiorca, urzędnik, pracownik MŚP przy odrobinie zaangażowania może w krótkim czasie opanować umiejętność posługiwania się przydatnymi, dopasowanymi do profilu jego pracy efektywnymi narzędziami online.

Postawa – to przede wszystkim etyczne i bezpieczne wykorzystanie zasobów sieciowych. Przestrzeganie prawa autorskiego, wykorzystania legalnych źródeł. Ale także odpowiednia reakcja na coraz częściej pojawiające się uzależnienia, FOMO, cyberbulling (nękanie, przemoc psychiczna w Internecie) czy cyberprzestępczość.

Do tematu Rozwój kompetencji cyfrowych warto podejść kreatywnie i nowocześnie. Dla dobra własnego czy firmy lub organizacji, którą reprezentujemy. Pamiętajmy, kompetencje cyfrowe są jednym z elementów zbioru kompetencji kluczowych. Znacząco wpływają na progres w obszarze innowacyjności i przedsiębiorczości. Obszar ten zakłada na przykład zdobywanie wiedzy w zdolności do krytycznej oceny i opracowania treści publikowanych w nowych mediach, wykorzystania ich w skutecznej komunikacji interpersonalnej. To wiedza w obszarze myślenia projektowego, zdolności do prezentowania i rozwijania sposobów pracy dla osiągnięcia pożądanych wyników. Warto też dodać obszar myślenia adaptacyjnego, biegłość w rozwiązywaniu problemów, wymyślaniu rozwiązań i odpowiedzi wykraczających poza przyjęte schematy.

 

Dariusz Adamczyk

Dodaj komentarz