SEO vs. strategia content marketing dla B2B

Zapraszam do kontynuacji tematyki obszaru content marketing, tym razem w odniesieniu do strategii SEO. Rozmawiałem z kilkoma klientami, dyskutowałem niektóre rozwiązania z firmami, z którymi mniej czy bardziej regularnie współpracuję. Wszyscy są zgodni: to co w największym stopniu buduje zasięg marki, przyciąga ruch na stronę i generuje przychody finansowe, to działania SEO. Wszyscy podkreślają także jedną tezę: nie warto podejmować zaawansowanych działań SEO we własnym zakresie. To długotrwały z reguły proces, który warto powierzyć specjalistom. Oczywiście, warto zachować ostrożność przy wyborze freelancera czy agencji. W Internecie można znaleźć wiele porad dotyczących kryteriów oceny i wyboru efektywnych rozwiązań. Content marketing jest tym elementem strategii SEO, który możemy realizować samodzielnie. Oczywiście, jeżeli mamy wiedzę i umiejętności, które pozwolą nam na przygotowanie kontentu wysokiej jakości.

Jednym z kluczowych czynników, zarówno w działaniach SEO jak i content marketing jest pomiar efektywności. W obu tematach nie jest to łatwe, ale jest wykonalne. Finalna efektywność zależna jest od naszych celów: inaczej mierzy się cel biznesowy, inaczej cele wizerunkowe. Według specjalistów z Content Marketing Institute (http://contentmarketinginstitute.com)  pomiar efektywności to największe wyzwanie marketerów i przedsiębiorców w 2016 roku. Ciekawe dane zawiera publikacja Vertical Measures. Potwierdza się teza, że budżety na marketing treści rosną systematycznie. Specjaliści uznają content marketing za efektywną metodę budowania ruchu organicznego, generowania leadów oraz osiągania zdefiniowanych celów strategicznych. Wszystko dzieje się przy optymalnych kosztach finansowych.

Nie jest tajemnicą, że nie zbuduje się teraz pozycji strony www wyłącznie za pomocą linków i wysokim nasyceniem słów kluczowych. Potrzebne są działania integrujące kilka kanałów: social media, działania E-PR, portale branżowe, fora dyskusyjne. Dla dużej części przedsiębiorców niezwykle efektywne są eventy branżowe. Uczestnictwo w roli prelegenta, ale czasem też tradycyjnego lobbysty (w końcu lobbujemy na korzyść naszych celów biznesowych). Coraz częściej mówi się o potrzebie budowanie długotrwałej satysfakcji klienta, customer experience. Oczywiście, przy ciągłości działań technicznych: pracach przy kodzie strony, optymalizacji, analizie konwersji, Big Data. Od dawna jestem zwolennikiem konkretnego, produktowego content marketing. Temat wreszcie dojrzał, coraz więcej firm wdraża go w strategii. Jakie działania warto podjąć w temacie wdrożenia efektywnej strategii produktowego content marketingu. Praktycy rynkowi wskazują takie kierunki:

  • przygotowanie dedykowanej, unikatowej treści naszych usług i produktów – tylko wiarygodne opisy zachęcą do wizyty i zakupu, a docelowo – podniosą wskaźniki konwersji
  • integracja kontentu tekstowego, graficznego, video, animacja, animowane infografiki, ale powtórzę: treści autorskie, bez powielania innych rozwiązań
  • treść, która buduję wizerunek ekspercki – ale kontent specjalistyczny, oparty na naszej wiedzy i rynkowej praktyce
  • w miarę możliwości: zaangażowanie influencerów, blogerów, liderów opinii; może brzmi banalnie, ale działa; nie jest łatwo przekonać do współpracy wpływowe osoby, ale warto, właściwie trzeba próbować – wzrost zasięgu, pojawienie się dużej liczby komentarzy, rekomendacji szybko przełoży się na SEO i wzrost współczynnika konwersji

Powrócę jeszcze do tematu Customer Experience. Wszystkie działania mają na celu przyciągnięcie użytkownika na naszą stronę, jego emocjonalne zaangażowanie, które docelowo ma spowodować podjęcie dezycji zakupowej. Nie namawiam do agresywnej, inwazyjnej reklamy. Rekomenduję działania user-friendly, które budują pozytywne relacje, a nas stawiają w eksperckim świetle: newslettery, bonusy i rabaty, bieżąca komunikacja, czyli szybka reakcja na zapytania czy reklamacje. Rekomenduję także wsparcie działań z wykorzystaniem Google Adwords, reklamy online, reklamy mobile. Idealna sprawa to organizacja eventu: warsztaty, szkolenie, prezentacja – tego typu działania wymagają budżetu, ale może uda się pozyskać do tego partnera biznesowego?

Dariusz Adamczyk

 

Grafika: Brand.co

Dodaj komentarz