SMS odgrywa dużą rolę w biznesie online i mobile
Rozmowa z Andrzejem Ogonowskim, Dyrektorem Marketing & PR SMSAPI
- Andrzej, jak wygląda aktualny status SMS? Czy to narzędzie jeszcze funkcjonuje?
Tak, jak najbardziej. SMS jest wciąż powszechnie używanym narzędziem. Zniknięcie wiadomości tekstowych wieszczono już w latach 2008-2010. Na szczęście przepowiednie okazały się nietrafione.
- Jak wygląda liczba wysyłanych SMSów w 2015 roku? Tendencja zniżkowa jest zauważalna?
Faktem jest, że liczba wysyłanych wiadomości prywatnych spada. W kanale firma – klient, czyli B2C, co roku odnotowujemy stałe, systematyczne wzrosty.
- Podzielisz się danymi statystycznymi?
W 2014 odnotowaliśmy prawie 90 proc. więcej wysyłek w stosunku do 2013. To prawie 300 mln wysłanych SMS-ów. Według raportu UKE w 2014 wysłano w Polsce prawie 60 mld wiadomości tekstowych. To spadek o 0,6 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Spójrzmy na dojrzały rynek USA. Według najnowszych prognoz rynek SMS wart w 2013 roku 53 mld USD będzie notował wzrosty do 2020, kiedy osiągnie prawie 70 mld. Oznacza to stały wzrost o 4 proc. w skali roku. Jestem przekonany, że SMS-y nie znikną z powodu Messengera, What’s App’a czy Snapchata.
- OK, ale generalnie komunikacja jest prowadzona w kanałach online
Tak, ale Internet nie wyklucza istnienia SMS-ów czy rozmów telefonicznych. Podobnie jak telewizja nie doprowadziła do upadku rozgłośni radiowych. Najbardziej popularne produkty internetowe korzystają z wiadomości tekstowych, i nie mam tu na myśli tylko branży e-commerce. Z SMSów nie zrezygnowały duże firmy, zarówno w USA jak i na rodzimym rynku.
- Brzmi trochę niewiarygodnie. Podaj jakieś konkretne przykłady
Mój kolega był ostatnio w USA. Wiesz skąd dostał najwięcej SMS-ów? Z Ubera. W ciągu kilku tygodni było to kilkadziesiąt wiadomości. Innym przykładem jest Twitter. Starając się dbać o bezpieczeństwo najczęściej podaję również numer telefonu jako dodatkowe zabezpieczenie konta w portalach społecznościowych. Ostatnio logowałem się z innego urządzenia i już po chwili dostałem SMS-a z wiadomością z kodem potwierdzającym. Topowe firmy technologiczne nie zrezygnowały z SMS-ów. Wiedzą, że to numer telefonu jest najlepszym identyfikatorem.
- OK, przykłady wykorzystania SMS w biznesie 2015?
Zapraszam do odwiedzenia naszego bloga. Od ponad roku analizujemy i opisujemy poszczególne branże i efektywne sposoby wykorzystania SMS-ów. Znajdują się tam przykłady kampanii, dla właściciela osiedlowego sklepu, jak i dla dużej spółki obsługującej kilkaset sklepów na terenie Polski. Tak naprawdę SMS jest narzędziem dla firm, których klienci używają telefonów i smartfonów. Czyli dla wszystkich.
- Jak według Ciebie wyglądać będzie komunikacja SMS w biznesie w najbliższych latach?
Przyszłość SMS leży w kampaniach wielokanałowych. To już zresztą aktywnie funkcjonuje. Do jednych klientów można dotrzeć za pomocą e-maili, do innych powiadomieniami wysyłanymi z aplikacji. Niektórzy wciąż lubią tradycyjną reklamę. Nowoczesny marketer musi sprawnie łączyć wszystkie narzędzia, jednym z nich jest SMS.
Dziękuję za rozmowę
Dariusz Adamczyk