Sprzedaż B2B z wykorzystaniem platform aukcyjnych

Posted on Posted in PUBLIKACJE

Sprzedaż w e-commerce za pośrednictwem platform aukcyjnych

Rynek e-commerce, ze względu na trend digitalizacji i coraz bardziej powszechnego dostępu do Internetu, rozwija się niezwykle dynamicznie. Wszystkie prognozy potwierdzają, że generowane będą coraz większe przychody finansowe. Polska jest krajem znajdującym się w fazie rozwoju, pokusa obecności w e-commerce jest więc jeszcze większa. Jest mały niuans – rynek jest coraz bardziej konkurencyjny, trzeba szukać nowych, dodatkowych kanałów sprzedaży. Jednym z takich rozwiązań są platformy aukcyjne.

Platforma aukcyjna – co to takiego?

W skrócie, platforma aukcyjna to elektroniczny system integrujący sprzedających i kupujących. Według serwisu E-Direct, aukcje są uzupełnieniem tradycyjnych negocjacji handlowych. Wykorzystują zjawisko otwartej konkurencji oraz przejrzystego procesu wyboru dostawców. Głównymi korzyściami uczestnictwa w tego typu transakcji, są: redukcja kosztów (wydatków), optymalizacja czasu zakupu (transakcja często odbywa się w czasie rzeczywistym), dostęp do nowych kanałów zakupu czy dystrybucji, możliwość wyboru różnorodnych modeli płatności. Platformy aukcyjne oferują całe spektrum funkcjonalności: aukcje standardowe, aukcje odwrócone. Pozwalają na automatyczne wyszukiwanie oferentów i kanałów dystrybucji, w zasadzie o dowolnej porze i w dowolnym miejscu na świecie. System pozwala na precyzyjne zarządzanie stanem magazynowym, bazą klientów, bazą produktów i stanem zamówień. Platforma aukcyjna pozwala na integrację z zewnętrznymi systemami, np. system płatności, forma dostawy.

Najbardziej powszechne platformy aukcyjne w Polsce

Uczestnicy polskiego rynku e-commerce mają do wyboru sporą liczbę internetowych platform aukcyjnych. Większość z nich dostępna jest w wersji www & mobile. Najbardziej rozpoznawalną marką jest Allegro (http://allegro.pl). Założenie konta jest bardzo proste, firma oferuje całą gamę funckcjonalności i udogodnień. Poza system aukcyjnym oferuje opcję wystawiania towaru za określoną cenę (Kup Teraz). Dzięki zaawansowanemu systemowi komentarzy i rekomendacji, możemy szybko zweryfikować wiarygodność naszego potencjalnego kontrahenta. Inna, coraz bardziej popularna marka to Aleo (https://aleo.com/pl) – otwarta platforma zakupowa dla rynku B2B. Działa bezpłatnie. Oferuje możliwość zamieszczenia oferty czy zapytania ofertowego i wybór najbardziej dla nas korzystnej opcji cenowej. Coraz więcej e-sklepów korzysta z serwisu Arena (https://arena.pl). Serwis oferuje pośrednictwo handlowe wyłącznie podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą i spółkom prawa handlowego. Arena nie definije się jako platforma aukcyjna, ale działa w bardzo zbliżony sposób do Allegro. Platformą aukcyjną o uznanej marce jest na pewno Marketplanet (http://www.marketplanet.pl). Działa na zasadzie elektronicznego marketplace. Firma oferuje wiele różnorodnych modeli sprzedaży aukcje standardowe, odwrócone.

Dlaczego warto korzystać z platform aukcyjnych?

Wydatki przedsiębiorstw w Internecie są 10 razy wyższe, niż łączna wartość internetowych zakupów konsumenckich. Rośnie także dynamicznie rynek zakupów B2C, czyli konsumentów. Za korzystaniem z platform przemawia przede wszystkim ich duży wybór i różnorodność, czyli po prostu mniejsze koszty zakupu i większa skala sprzedaży. Platforma pozwala nam na wybór niezwykle różnorodnych ofert w korzystnych cenach, zamieszczonych w jednym miejscu. Oferuje dużą wygodę w zakresie płatności, dostawy. Pewne jest także, że ze względu na rozwój rynku e-commerce i nasilającą się konkurencję (plus wejście dużych graczy jak Amazon), wszystkie platformy będą w najbliższej przyszłości oferować jeszcze bardziej korzystne warunki współpracy.

 

Dariusz Adamczyk

Grafika: Tech.qq

Dodaj komentarz